Naslovna Najnovije Sud odbio tužbu: Dozvoljeno javno u medijima lagati?

Sud odbio tužbu: Dozvoljeno javno u medijima lagati?

Banjalučki Okružni sud odbio je žalbu Vladimira Kovačevića, novinara BN televizije i portala Gerila info, na presudu Osnovnog suda u Banjoj Luci kojom je odbijena njegova tužba protiv ATV-a i glavnog urednika tog medija.

Okružni sud je, zanimljivo, potvrdio ono što piše u presudi Osnovnog suda a to je da nisu tačni navodi izneseni na portalu ATV da je Kovačević dobio 80000 dolara od USAID-a.

Očigledan primjer klevete, u stvari i nije kleveta. Tako bi se u najkraćem mogla objasniti odluka Okružnog suda. Sud je potvrdio da su na račun Vladimira Kovačevića iznesene neistine. Međutim, tvrdnje, ničim dokazane, da je novinar BN TV naklonjen opoziciji i da je dobio 80.000 dolara od USAID-a smatraju mišljenjem, odnosno, slobodom izražavanja, a ne klevetom.

“Pravo na slobodu izražavanja je primjenjivo ne samo na informacije ili ideje koje su primljene pozitivno ili se smatraju neuvredljivim ili izazazvanim neznanjem već i na one koje vrijeđaju, šokiraju ili uznemiravaju pojedinca, državu ili neki segment stanovništva jer su to zahtjevi pluralizma, tolerantnosti i širokoumlja bez kojih nema ni demokratskog društva“, obrazloženje je Vijeća Okružnog suda u Banjaluci u sastavu Nermana Sadiković, Petra Bijelić i Sadeta Veladžić.

Vijeće, dakle, smatra da je u duhu pluralizma, tolerantnosti i demokratskog društva iznošenje netačnih i nedokazivih navoda. Sud izgleda na osnovu svoje odluke želi da kaže da je dozvoljeno javno, u medijima, lagati o tome da je neko primio određen novac, sve dok to predstavlja „nečije izneseno mišljenje”.

Ja se bojim da to neće ostati samo na ovom slučaju, već da će u budućnosti i u nekim drugim slučajevima sudovi pokušati da opravdaju  eventualne napade na novinare i sve one koji govore protiv kriminala, korupcije i nelegalnih poteza vlasti i to je najveća bojazan za demokratiju u Srpskoj“- kaže za BN TV Dejan Lučka iz Centra za ljudska prava Banjaluka.

Ako je suditi prema odluci Okružnog suda s pravom se postavlja pitanje – uvodi li se na ovaj način aposlutna mogućnost etiketiranja kroz izražavanje mišljenje? Novinar BN TV Vladimir Kovačević kaže da je u ovom slučaju nekoliko apsurda. Posebno je šokantna jedna činjenica.

“Samo bih istakao jedan detalj sa suđenja kada sam ja pokušao da postavim nekoliko pitanja uredniku ATV-a,  sudija je rekao da su gledaoci ti koji će da odluče da li je nešto istina ili ne, to je frapantna izjava. To ne smije biti tako. Mi se moramo boriti protiv toga, jer gledaocima mora biti plasirana istinita informacija, a ne da ih prepustimo tome da oni odlučuju šta je istina, a šta ne od onog što se plaira u medijima “ – kaže novinar BN TV Vladimir Kovačević.

Novinari smatraju da sud praktično govori da se neistina uz targetiranje može izreći, čak i u situaciji u kojoj postoji prijetnja po život lica na koje se laž odnosi.

“Mislim da su kolege sa ATV-a trebale učiniti sve da ne dođe do ovog sudskog spora kad su već objavili takvu informaciju da su trebali priznati grešku nagoditi se sa svojim bivšim kolegom koji je radio na toj istoj televiziji i ponuditi mu vansudsku nagodbu . Umjesto toga oni i dalje istrajavaju na nečemu na osnovu čega su se ogriješili o novinarski kodeks. Ovo što je uradio sud je sramno i ne treba čuditi što svaki četvrti građanin smatra da je opravdano napsati novinara kada to očigledno smatra i svaki drugi sudija u banjalučkim  sudovima“ – kaže novinar i urednik portala Capital.ba Siniša Vukelić.

Sudovi primjenjuju identične zakone i sudije koje sude po njima, ne smiju da prave razlike među građanima – kažu u Centru za ljudska prava.  Međutim, očigledno je da sudovi drugačije odlučuju u istim ili sličnim slučajevima. U identičnom predmetu protiv RTRS-a, sud je presudio u korist Vladimira Kovačevića, u postupku u kome je utvrđeno da je identičan tekst koji je objavljen kleveta.

Kkk

BN)