Naslovna Izdvajamo Selektivan pristup RTRS-a izjavi Zorana Milanovića: Šta je babi milo, to joj...

Selektivan pristup RTRS-a izjavi Zorana Milanovića: Šta je babi milo, to joj se i snilo

0

Jučerašnja izjava predsjednika Hrvatske Zorana Milanovića izazvala je burna reagovanja, što za njega svakakao nije neuobičajena pojava. Međutim, posebnu pažnju privlače mediji u Bosni i Hercegovini koji su prenosili njegovu izjavu o Miloradu Dodiku i Republici Srpskoj.

“Dodik nije etnonacionalist, nije šovinist, ne širi etničku mržnju… On je sugovornik… Ako neko iz Hrvatske bude glasao za te sankcije, on je za mene izdajnik. Onda ću ja predstavljati Hrvatsku u Europskom vijeću”, izjavio je o Dodiku, između ostalog, Milanović.

Što se Republike Srpske tiče, Milanović je rekao da je RS trebala biti vojno uništena 1995. godine, “kad hrvatska vojska, samo zato što joj je tako sugerirano ili rečeno, nije ušla u Banjaluku”.

Dakle, Milanović je izjavio i da Dodiku ne treba nametati sankcije, ali i da je Republiku Srpsku trebalo vojno uništiti 1995. godine. Mediji u Bosni i Hercegovini su, svako iz svog ugla, apostrofirali određene segmente Milanovićeve izjave. Međutim, većina medija je ipak prenijela kompletnu Milanovićevu izjavu, i dio u kome govori da Dodiku ne treba uvoditi sankcije, ali i dio u kome ističe da je Republiku Srpsku trebalo vojno uništiti 1995. godine. Svi, osim Radio Televizije Republike Srpske.

U maniru “starog manipulatora” RTRS je još jednom izdvojio samo ono što mu se sviđa, dok je ostale segmente Milanovićeve izjave zanemario. Klasičan primjer logičke greške “cherry picking”, odnosno selektivnog dokaza.

Screenshot: RTRS

RTRS u tekstu o Milanovićevoj izjavi ističe da je predsjednik Hrvatske zoran Milanović izjavio da je “srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik hrvatski sagovornik” i da mu “ne treba uvoditi sankcije”, dok čelnik najveće bošnjačke stranke Bakir Izetbegović “kupuje vrijeme” kako bi se izbori u BiH mogli održati po starom izbornom sistemu koji diskriminiše Hrvate.

Prenijeli su Milanovićevu izjavu u kojoj ističe da Dodik nije etnonacionalista, nije šovinista i ne širi etničku mržnju. Takođe, da se protivi eventualnim evropskim sankcijama koje bi bile poput onih koje su Dodiku uveli Amerikanci, dok je lidera SDA Bakira Izetbegovića prozvao “kradljivcem vremena” koji dolazi na dijalog sa hrvatskim predstavnicima, ali potom ne ispunjava dogovoreno. Ni riječi o Milanovićevoj izjavi da je Republiku Srpsku trebalo vojno uništiti 1995. godine.

Čitaoci koji su se o Milanovićevoj izjavi informisali na portalu RTRS-a nisu mogli sagledati kompletnu sliku o onome što je predsjednik Hrvatske rekao. Poseban aspekt predstavlja naslov koji može sugerisati da je Milanović u potpunosti na strani Republike Srpske. Možda su na RTRS-u računali na to da većina čitalaca ne čita sve nego na osnovu naslova bira šta će čitati. Naslovi su, inače, najvažniji podsticaj za čitaoce i djeluju snažnije nego tekstovi. Međutim, pored pružanja informacije i privlačenja pažnje mogu i izmanipulisati čitaoce, posebno one koji čitaju samo naslove. U našem slučaju, samo na osnovu naslova čitaoci bi mogli izvući zaključak da Dodik i Republika Srpska imaju podršku Milanovića, ne dovodeći u sumnju njeno postojanje.

Iako su i ostali mediji u BiH fokus u naslovu stavljali na određene segmente Milanovićeve izjave, u tekstu su svakako naveli njegovu cijelu izjavu, i da brani Dodika, ali i da smatra da je Republiku Srpsku trebalo vojno uništiti 1995. godine.

RTRS je po ko zna koji put selektivno pristupio predstavljanju određenih informacija, u ovom slučaju izjavi predsjednika Hrvatske. Ova, RTRS-u toliko “draga” logička greška, ima za cilj da održi pristrasan stav, istovremeno ignorišući značajan dio sličnih informacija koje mogu biti u suprotnosti s pozicijom koja želi da se naglasi, što je “modus operandi” Radio Televizije Republike Srpske.

Gerila.info